#healthcoacheats

Sedan jag släppte mina tankar om att det skulle finnas några förbud när det kommer till mat så har ätandet blivit så mycket mer lustfyllt. Det är så befriande att inte lägga så mycket mer tanke i det förutom att det ska smaka gott och göra gott. Efter att i flera år ha experimenterat med mat har jag lärt mig vad min kropp vill ha och inte. Det viktigaste för mig är att det är enkelt att göra i ordning, att det smakar gott, att det ger mig energi att klara av dagen och stärker mitt immunförsvar. För mig är 90/10 ett bra riktmärke, packa kroppen full med bra mat och njut när du känner för att ta dig en torsdagsbulle. Ungefär såhär kan en dag se ut för mig.

6.00 
Det första jag gör när jag kliver upp är att borsta mina tänder och därefter dricker jag två stora glas vatten. Just nu ammar jag en stor bebis och då behöver jag se till att få i mig mer än vanligt för att inte bli uttorkad.

9.00 (ibland 10.00)
Jag älskar att äta frukost, bara inte direkt efter att jag klivit upp. På helgerna lyxar jag gärna till det med avokadotoast och äggröra men till vardags består frukosten oftast av en grön smoothie och en kopp kaffe eller matcha. Smoothien ser jag till att packa full med hälsosamma fetter (chia, linfröolja, avocado) lite protein (fet yoghurt), antioxidanter, vitaminer och mineraler (gröna blad, blåbär) och så adderar jag gärna lite spirulina. För smakens skull lägger jag i en halv banan eller lite frusen mango.

13.00
Till lunch äter jag gärna något lite lättare och under hösten lockar värmande soppor på t.ex broccoli, blomkål eller svamp. Le Vionlon Dingue på Olof Palmes gata i Stockholm har supergoda soppor som du får med dig i en take away cup. Du kan också välja att få en surdegssmörgås eller en chiapudding till.

 16.00

Jag ser alltid till att få i mig någon typ av eftermiddagssnacks. Är jag på språng så tar jag gärna en god smoothie gjord med nötsmör och hallon, en acaibowl eller lite yoghurt med granola eller nötter.

 

19.00
Middag äter jag gärna varm, med min familj, utan telefoner. Jag är ett fan av all mat som enkelt lagas i ugn. Jag behöver inget avancerat, en bit lax, potatis, stor sallad på gröna blad och en kall sås gör min mage välfigt glad.

21.00
Jag dricker ALLTID en kopp te innan jag lägger mig. Det är lite som en varm kram för att avsluta dagen. Ibland tar jag en bit mörk choklad till.

 

 

6 Comments
  1. Inspirerande sida? blir så glad när jag hittar sånt här kul att läsa!
    Äter ganska likt dig, men Kan verkligen inte låta bli fika och choklad bitar emellanåt, blir flera om dagen. Brukar köpa hem mörk choklad att ha till kaffet men det finns oftast något mer hemma jag inte kan stå emot, så svårt! Har du några tips? Mitt ”mål” är något sött En gång om dagen om tillfället kommer, men inte mer.

    Lisavelin på instagram

    1. Tack snälla Lisa! Själv brukar jag tänka så att jag laddar kroppen med sånt som jag vet att den mår bra av. Mycket grönt, hälsosamma fetter, protein osv. När sötsuget kommer så frågar jag mig själv först varför jag är sugen på något. Kan det vara att jag egentligen är törstig? inte mätt? Ledsen? Rastlös? Jag provar sen att dricka till exempel och ser om det ger sig. Sen kan det ju faktiskt vara så att jag har en perfekt kardemummabulle ifrån fabrique framför näsan och jag helt enkelt bara känner för att njuta av den. Då gör jag det! För mig funkar det bäst att inte ha regler, jag har alltid varit lite av en rebell så förbud biter inte på mig 😉

      1. Tack för tipsen! Försöker tänka att min kropp mår bättre av att t.ex inte äta det där söta t.ex men faller alltid tilbaka. Jag är medveten om Vad bra mat är för mig men jag kommer liksom inte dit. Tycker hälsa och kost är intressant och viktigt men jag har ingen självdiciplin! Jag är nog en person som behöver struktur i vardagen för att inte halka ur rätt spår, vad gäller mat, hälsa, självkänsla m.m. Svårt att förklara, är detta nåt din coahning kan hjälpa till med? 🙂

        1. Jag förstår precis vad du menar! Och det är exakt det här jag jobbar på med de kvinnor som kommer till mig. Du får gärna maila mig på coaching@wholistically.se om du är intresserad av att boka en kostnadsfri session för att få veta mer om upplägget 🙂

Leave a Reply

Your email address will not be published.