Godnatt! – 6 tips för bättre sömnkvalitet

Det här inlägget är i samarbete med Navy Stories som under sista veckan i Oktober har en Rosa Bandet kampanj med 20% på alla rosa produkter i sortimentet. 50 kronor per såld produkt skänker de till Cancerfonden.

Sover du lätt eller har du svårt att varva ned och komma till ro? Du är långt ifrån ensam. Har du dessutom småbarn är det inte helt omöjligt att sömnen ofta blir störd. Därför är det ännu viktigare att hitta en insomningsrutin som inte bara hjälper dig att somna utan även ökar din sömnkvalitet. Här listar jag sex tips som bidrar till en riktigt god natts sömn.

  1. Undvik stimulerande drycker efter lunchtid. Om du är en kaffedrickare så bör den sista koppen du dricker bli den som du tar på maten. Det tar lång tid för koffein att gå ur kroppen och du bör därför hålla dig till någon kopp på förmiddagen och dricka vatten eller örtte resten av dagen.
  2. Börja varva ned i god tid. Ta för vana att vid middagstid dämpa belysningen hemma och tänd några ljus. Det här brukar falla sig ganska naturligt nu när vi går mot mörkare tider. Passa på att tvätta ansiktet och duscha redan tidigt på kvällen då det kan vara en aktivitet som kan väcka kroppen.
  3. Lägg lite extra kärlek på din sovrumsmiljö. Spara på krutet när det kommer till iögonfallande konst eller prydnadssaker. Håll sovrummet ganska zen och utan överdrivet mycket intryck. skapa en harmonisk miljö med dova färger, lite härliga växter och mysig belysning. Byt sängkläder ofta och välj dem med omsorg. Vi älskar sängkläder i ekologiskt bomullsjersey från Navy Stories, de är snälla mot huden och oemotståndligt mjuka. Vädra ur sovrummet en stund innan läggdags, svalt sovrum ger bättre sömn.
  4. Undvik skärmar ett par timmar innan det är dags att sova. Visst, det är supersvårt då vi gör det mesta med vår telefon idag. Men om du inte kan lägga ifrån dig telefonen så använd åtminstone night shift funktionen. Det blåa ljuset får våra hjärnor att tro att det är dag. Experimentera med dig själv och ge dig några kvällars teknikdetox, jämför och se om du upplever någon skillnad på sömnen.
  5. Prova magnesium. Magnesium har en lugnande effekt på dina nerver och kan tas i tablettform eller sprayas på huden innan läggdags. Du får ut samma effekt av att ta ett bad med magnesiumsalt (epsomsalt) och på köpet kan det ge fantastiska resultat på en eksembenägen hud.
  6. Undvik att äta för sent på kvällen. Ta istället en kopp lugnande örtte och kryp upp i soffan med en bra bok. Gör det till en mysig kvällsritual, det blir lite som en varm kram för din mage innan det är dags att hoppa i säng. Att läsa en utvecklande bok innan läggning gör dig både trött och lite klokare.

Hur ser din sömnrutin ut? Tycker du att det kan vara svårt att somna? Dela gärna dina tankar i kommentarerna!

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.